Skapa din buyer persona

Lästid: cirka 7 minuter

 

Vad är en buyer persona och varför är detta helt avgörande i din kommunikation?

All effektiv kommunikation sker på mottagarens villkor. Därför måste du ha koll på din målgrupp innan du börjar skriva och kommunicera. Digital marknadsföring är verkligen inget undantag, snarare tvärtom.

För att kunna leverera riktigt bra värde till din målgrupp och samtidigt bygga en långsiktig och stark relation digitalt är det avgörande att veta vad de har för önskemål, drivkrafter, utmaningar eller möjligheter. Först då kan du genuint hjälpa dem att hitta rätt i sin köpresa. På nästkommande sidor har vi tagit fram en workshop-metod samt en mall med frågor som hjälper dig att skapa konkreta buyer personas för din verksamhet.

 ”En buyer persona är en semi-påhittad representation av din ideala kund. Den baseras på konkret, aktuell data som du samlar in, exempelvis via en målgruppsanalys eller en kartläggning av befintliga kunder. Du kan även blanda datan med välgrundade antaganden. Det viktiga är att du får in information om era kunders demografi, beteendemönster, utmaningar och mål.”

Workshop för att definiera era buyer personas

Samla personer som arbetar med försäljning, marknadsföring, leverans och produkt-eller affärsutveckling för att genomföra denna workshop. Du bör avsätta cirka 2 timmar till workshopen och skicka gärna ut frågorna i förväg. Det gör att alla är mer förberedda så att ni kan lägga tiden på att analysera och diskutera. Tänk på att alltid svara på frågorna utifrån kundens perspektiv. Här gäller det att skifta mindset till att tänka utifrån och in!

Ju mer noggranna ni är i era frågeställningar och i analysen, desto bättre bild får ni av er målgrupp. Ta en fråga, låt gruppen få fundera var och en för att sedan diskutera svaren gemensamt. En rekommendation är att samman- ställa informationen i en berättande text som beskriver buyer personan som om det vore en riktig person, samt ge personen ett namn. Exempelvis VD Veronica eller IT Johan. Den här ”personen” ska bli din bästa vän. Allt ni gör inom ramen för er marknadsföring ska kretsa kring Maria och Johan.

Ni kan ha en eller flera Buyer personas beroende på hur era tjänster och er marknad ser ut. Ni kan även ha primära och sekundära personas.

Vissa personas är beslutsfattare och andra är med och påverkar besluten. Båda är lika viktiga, men har olika behov av information under sin beslutsprocess. Du ska skapa innehåll till både din primära och din sekundära persona för att lyckas hela vägen till affär.

Din checklista för att skapa en Buyer persona

✔️ Bakgrund
Beskriv personens roll, funktion och ansvar.
Hur mäts framgång för denna person?
Hur ser utbildning, kompetens och erfarenhet ut?
Vem rapporterar personen till?
Hur fattas beslut? Ensam eller i grupp?

✔️ Demografi och personlighet
Ålder (kan spela roll ibland, men är inte den viktigaste faktorn)
Geografi (storstad eller mindre ort)
Personlighetsdrag (föredrar statistik och fakta, är snabb, osäker etc.).

✔️ Mål
Vilka är personens yrkesmässiga mål och nyckeltal? Vilka milstolpar finns i arbetet?
Vad händer om målen inte uppfylls?

 ✔️ Utmaningar
Vilka är de största utmaningarna för denna person i arbetet?
Vilka frustrationsmoment finns det i vardagen och arbetet för personen?
Vad behöver personen för att lyckas?

✔️ Affärsvärde
Hur kommer din produkt/tjänst att hjälpa personen att nå målen?
Hur kan din produkt/tjänst hjälpa personen att bli en ”hjälte” i organisationen?

✔️ Citat
Intervjua någon kund för att få fram relevanta citat att använda i kommunikationen. Om du exempelvis kan få fram frustrationsmoment eller verkliga utmaningar men kundens egna ord är det väldigt användbart.

✔️ Vanliga frågor och invändningar
Vilka är de vanligaste frågorna som personen ställer inför ett köp?
Vilka är de vanligaste invändningar ni får gällande era produkter/tjänster?
Vilka är anledningarna till att personen beslutar att köpa eller inte köpa?
Vad tappar ni affärer till? (konkurrenter, icke-beslut)

✔️ Värdebudskap och triggers

Vilket värde skapar era produkter/tjänster för personen? Är det exempelvis ökad försäljning, minskad tid, säkerhet etc.?
Hur ska budskapet formuleras för att kommunicera ovanstående värde?
Vilka ord eller begrepp är ”triggers” för personen? Exempelvis ökad försäljning.
Den enklaste beskrivningen av ert värdebudskap är…
Vilka är era USP:ar (Unique Selling Point). Alltså varför ska kunden välja er?

✔️ Kanalval
Hur gör personen för att hålla sig uppdaterad inom sin bransch? Hur sker kompetensutveckling?
I vilka kanaler hittar ni era målgrupper?

Sammanställ era buyer personas i en PowerPoint

När ni fått fram svar på alla relevanta frågor om era buyer personas är det bra att samman- ställa dem på ett snyggt och tydligt sätt.

Ladda ner denna PowerPoint-mall för att skapa snygga buyer persona-kort som är smidiga att kommunicera ut i er organisation.

 

Vi hjälper dig att växa med inbound marketing

På Smarkit Agency är vi experter på att sätta inbound marketing strategier som hjälper dig att växa lönsamt och långsiktigt. Men vi nöjer oss inte med bara strategi och planering. Vi är med dig hela vägen till affärsvärde genom konkreta och operativa marknadsinsatser som gör skillnad på sista raden!

Vårt löfte till dig
Vi vill att du ska få mer pengar tillbaka än det du investerat i marknadsföring och försäljning. Kontakta oss så hjälper vi dig ta första steget till ökad lönsamhet!