Smarketingpodden

Nyfiken på hur skarp, digital marknadsföring kan hjälpa dig att växa smartare? Då har du kommit helt rätt! I den populära Smarketingpodden diskuterar våra erfarna experter och gäster hur du kan boosta din försäljning och marknadsföring. Varje avsnitt bjuder på nya verktyg mot en lönsam tillväxt.

Lyssna där poddar finns

  • #66 Vad utmärker en riktigt bra säljare?

    Är den bästa säljaren den som enbart fokuserar på att stänga flest affärer? Nej! Inte enligt Sara Storm i alla fall. Sara har jobbat som CRO, rådgivare och säljcoach i mer än 15 år och driver idag Break The Box som hjälper B2B-företag att tänka om och bryta inkörda säljstrategier som inte fungerar.

  • #24 6 psykologiska säljtaktiker som fungerar på (typ) alla

    ”Jag påverkas aldrig av reklam eller säljpitchar” kanske du tänker. Men sanningen är att du förmodligen har fel. I veckans avsnitt pratar Robin Andersson, copywriter och boknörd på Smarkit Agency, om hur vi påverkas rent psykologiskt av olika säljtaktiker och varför de faktiskt fungerar.

  • #49 Hur AI förändrar spelplanen för marknadsförare

    Sibbe Silvén, Head of AI på Bright Mind Agency, gästar detta avsnitt för att dela med sig av sin kunskap om AI:s roll i marknadsföring. Vilka marknadsroller kommer förändras på grund av AI? Hur använder du AI till din fördel? Plus spännande framtidsspaningar.

Om programledaren Niloo Lopez

Niloo Lopez är VD och grundare av Smarkit Agency. Hon har närmare 15 års erfarenhet från att hjälpa bolag med strategi, processer och taktiker som bygger en lönsam och långsiktig tillväxt med affärsdriven marknadsföring. Hon har dessutom lång erfarenhet från att bygga upp högpresterande sälj- och marknadsteam.

“För att uppnå bättre resultat måste du våga göra saker på ett annat sätt. Du måste hitta den gemensamma kraften i ditt sälj- och marknadsteam”

  • #65 Så håller du ett webinar för B2B - steg för steg

    Veckans gäst är digital strategen & projektledaren Hanna Edman Harrysson. Hon går tillsammans med NIloo Lopez igenom hur du ska tänka för att få till ett värdeskapande webinar!

  • #64 Fem utmaningar för B2B säljare 2024

    Niloo Lopez identifierar 5 specifika utmaningar som du säkert känner igen dig i, och resonerar kring hur du möter dessa utmaningar och förvandlar dem till styrkor istället.

  • #63 Tre sätt att minimera friktion i säljprocessen i ditt CRM

    Petter Cete, Sales & Marketing Automation specialist på Smarkit Agency, går igenom 3 rutiner som ökar datakvaliteten i ditt CRM och säkerställer att rätt data finns tillgänglig när den behövs, vilket leder till en smidigare säljprocess.

  • #62 Så lyckas du med din outreach 2024!

    Josef Fallesen, VD och grundare av Vaam, delar med sig av 5 konkreta råd kring hur du använder dina säljkanaler på bästa sätt så att du inte blir ignorerad och bortglömd. Du får även ”facit” på hur beslutsfattare faktiskt VILL bli kontaktade av säljare idag.

  • #61 Så väljer du vilka marknadstrender att hoppa på och vilka du ska undvika!

    Från TikTok till Threads, Youtube till webinars - hur väljer du rätt trend för ditt företag? Det är frestande att hoppa på alla trendtåg som kommer farandes, men är du för snabb kan det tåget ta dig någon helt annanstans än dit du ville.

  • #60 De 4 hetaste ämnena år 2023 & vad du bör satsa på 2024

    AI, KPI:er och forskning – hur kan du maxa din marknadsföring- och säljfunktion år 2024? Häng med i årets sista poddavsnitt där Niloo tänker tillbaka på året som gått.

  • #59 Så lyckas du med ditt hemsideprojekt

    Linnea Carleborn, strateg och projektledare på Smarkit Agency, går igenom alla delar ett hemsideprojekt bör innehålla för att resultatet ska bli en succé – från första brief till lansering.

  • #58 Det finns ingen trollstav att vifta med för att få snabba leads!

    Niloo Lopez slår hål på flera myter kring leadsgenerering och förklarar varför det behöver ta tid! Hon berättar bakgrunden till hur vi kan skapa de där riktigt värdefulla leadsen som blir betalande kunder i slutändan.

  • #57 Skräddarsy din marknadsföring mot varje individ (!) med AI

    Ulrica Storset, grundare av Solarplexus, pratar om möjligheterna som AI öppnar upp för att skapa skräddarsydda budskap till varje person utan att behöva en marknadsavdelning med 1000 anställda.

  • #56 Sluta mäta CTR! - 5 ”Vanity metrics” som inte ger resultat

    I detta soloavsnitt går Niloo Lopez går igenom 5 mätetal du kan sluta fokusera på, som inte ger dig tillräckligt med insikter om de bidrar till dina affärsmål - och vilka du bör lägga fokus på istället.

  • #55 Forskningen visar: Så har digitaliseringen påverkat B2B-marknaden

    Forskningen kan se tydliga och distinkta förändringar på B2B-marknaden sedan digitaliseringens framfart. Men, räcker det att vara medveten om att spelplanen hela tiden skiftar, eller finns det konkreta steg du kan ta för att hålla dig i digital framkant?

  • #54 Vad är ledarens roll i en smarketing-organisation och hur påverkar du som chef er framgång?

    Ibland kan det vara svårt att veta vilken roll man som ledare ska ha och hur man ska stötta teamet på bästa sätt, speciellt i en komplex sälj- och marknadsorganisation. I detta avsnitt går Niloo Lopez därför igenom vilken roll och egenskaper en ledare ska ha för att teamet ska prestera på max.

  • #53 Så kan reflektion bidra till mer lönsamma kundrelationer

    I det här avsnittet gästas vi av Andréa Rylander och Henrik Nordling från Goodfeed som är experter på att mäta mjuka värden och se till att feedback och reflektion blir en del i leveransen. De avslöjar hur du genom tydlig reflektion och uppföljning kan få ditt team och dina kunder att samarbeta bättre.

  • #52 Så här ska B2B-företag använda sociala medier enligt forskning

    I detta avsnitt berättar Hanna Edman Harrysson, Copywriter & Content Strateg på Smarkit Agency, om vad forskning visar är mest effektivt för just B2B-företag när de marknadsför på sociala medier.

  • #51 Nå fram till din målgrupp med en genomtänkt tone-of-voice

    I detta avsnitt diskuterar Niloo Lopez vikten av att ha en väl genomtänkt och tydligt definierad tone-of-voice tillsammans med vår copywriter Caroline Adlercreutz. De pratar om riskerna med att vara för generisk eller inkonsekvent i sin personlighet, och går igenom hur du skapar en träffsäker tone-of-voice i 4 steg.

  • #50 Vad är ett värdebudskap och hur gör du för att ta fram ett?

    Det är superbra att ha koll på era USP:ar och hiss-pitchar. Men något som är ännu vassare är ditt värdebudskap! Alltså hur skapar du värde för kunden och vilka problem du löser. I detta avsnitt går Niloo Lopez igenom hur du gör för att ta fram ett sådant värdebudskap för din organisation!

  • #49 Hur AI förändrar spelplanen för marknadsförare

    Sibbe Silvén, Head of AI på Bright Mind Agency, gästar detta avsnitt för att dela med sig av sin kunskap om AI:s roll i marknadsföring. Vilka marknadsroller kommer förändras på grund av AI? Hur använder du AI till din fördel? Plus spännande framtidsspaningar.

  • #48 Hur du optimerar HELA din LinkedIn-profil

    Lär dig exakt vad du behöver tänka på när du optimerar din profil, allt från profilbilden och titeln, till om-texten och dina erfarenheter - Så att du kan växa ditt personliga varumärke i raketfart! Gäst: Robin Andersson, copywriter och LinkedIn-expert.

  • #47 De 5 viktigaste byggstenarna som alla tillväxtbolag bör ha i sin marknadsföringsstrategi

    Tillväxtresan kan se olika ut för olika bolag. Men, det finns vissa gemensamma grundpelare eller byggstenar som utgör en stabil grund som ger förutsättningarna för en långsiktig tillväxt. I detta avsnitt går Niloo Lopez igenom dessa byggstenar en och en.

  • #46 Så kan ditt företagskonto på LinkedIn bli en vass säljkanal

    Nytt soloavsnitt med Niloo Lopez här! Denna gång dyker hon ner i LinkedIns underbara värld och går igenom hur du bygger upp en framgångsrik närvaro för ditt företag på plattformen.

  • #45 Neuroledarskap: förstå dina kollegors hjärnor och bli en bättre ledare

    Oavsett hur modernt vårt samhälle är och hur mycket avancerad teknologi vi omger oss med så ser våra hjärnor fortfarande likadana ut som för tusentals år sedan. Vi har samma kognitiva förmågor och begränsningar som på medeltiden! Genom att känna till dessa förmågor och begränsningar kan du bli en bättre ledare. Gäst: Rebecca Krantz är legitimerad kommunikolog och jobbar som både coach, utbildare och föreläsare inom självledarskap.

  • #44 Slå igenom bruset med interaktiv video

    Nästa stora grej inom video content stavas ”INTERAKTIV” – att bjuda in tittarna att interagera med innehållet utifrån deras önskemål. Rätt använt ökar det tittarens engagemang OCH konverteringar rejält. Gäster: Kaisa Berg och Henrik Landin från videoplattformen Qbrick

  • #43 Vilka roller behöver finnas i din marknadsorganisation?

    Den perfekta marknadsföraren finns inte! Inte i en och samma person i alla fall. För att bygga en modern marknadsavdelning som är med och driver tillväxt och försäljning krävs en mängd olika kompetenser och expertiser.

  • #42 Hur du får ambassadörer som säljer åt dig

    Kan referensförsäljning vara mer än 3 gånger så lönsam som all annan marknadsföring?! Frågar man Alexander Slotte, VD på Top of Heart, så är svaret på den frågan JA!

  • #41 Smarketing automation: automatisera samarbetet mellan sälj och marknad

    Marketing och sales automation har du säkert koll på. Men i detta avsnitt zoomar vi in på 7st områden där automation ökar och förbättrar samarbetet mellan sälj- och marknadsavdelningen, s.k. smarketing automation. Gäst i programmet är Petter Cete som är Marketing Automation specialist på Smarkit Agency.

  • #40 Djupdykning i KPI:er för din digitala försäljning och marknadsföring

    Niloo Lopez dyker ner i de 5 mest relevanta nyckeltalen för din digitala marknadsföring och försäljning och varför dessa är så viktiga.

  • #39 Lärdomar och utmaningar från Smarkit-året 2022

    Vi summerar 2022 i ett avsnitt där vår VD och grundare Niloo Lopez för omväxlings skull får svara på frågorna! I avsnittet reflekterar vi över årets utmaningar och lärdomar samtidigt som vi minns tillbaka på alla galna och roliga minnen som året kom med.

  • Avsnitt 38 – Demand generation i praktiken

    Demand generation. Du har hört begreppet flera gånger. Men vad innebär det i praktiken? För att svara på den frågan har vi med oss Adam Holmgren, Head of Demand & Strategy lead på GetAccept och grundare av podcasten Driving Demand.

  • #37 Så nyttjar du sista pengarna i marknadsbudgeten på bästa sätt

    Har du fortfarande lite utrymme kvar i marknadsbudgeten innan året är slut? Då ska du lyssna på detta avsnitt där Smarkit Agency’s egna strategiexpert Emma Leinerdal tipsar om 3 konkreta områden där pengarna bäst kan nyttjas.

  • #36 Sälj mer som tankeledare på LinkedIn

    Med rätt strategi kan du bli tankeledare på LinkedIn och boosta din försäljning. I detta avsnitt går vår copywriter och LinkedIn expert Robin Andersson igenom vilka typer av inlägg som går allra bäst, hur du skriver det perfekta inlägget och magin bakom ett personligt PS.

  • #35 Från ord till pengar

    Bra copywriting är ofta den avgörande faktorn som får målgruppen att köpa av dig. Därför har vi bjudit in Sveriges kanske mest välkända copywriter, Mattias Åkerberg som driver byrån Please Copy Me. Han delar med av sitt bästa recept på hur du skriver text som tar läsaren hela vägen till köp.

  • #34 Så hanterar du utmaningen i att vara först ut på en marknad

    Att vara först ut med en ny produkt på en marknad innebär stora utmaningar när det inte finns några befintliga vägar att navigera efter. Hur ska man kommunicera? Hur bygger man efterfrågan? Vilka frågor är viktigast för målgruppen? Sebastian Stockzelius, Head of Operations på det nystartade företaget Plastiks berättar som sina erfarenheter.

  • #33 Vad kostar min marknadsföring?

    När går marknadsföring från att vara en kostnad till att vara en investering? Hur många % av vår omsättning bör läggas på marknadsföring? Hur prioriterar jag min budget för maximal effekt? Frågorna är många - här får du svaren!

  • #32 Vad krävs av B2B säljare för att nå fram till dagens köpare

    I detta fullspäckade avsnitt har vi bjudit in Sara Larsen som är Senior Sales Executive på Leadoo. Tillsammans med programledare Niloo Lopez slår hon fast vad som krävs av dig som säljare för att skapa en personlig och värdeskapande upplevelse för dina prospekts. Och i slutändan såklart stänga fler affärer!

  • #31 Marknadsföring med en tajt budget

    Har ni en tajt marknadsföringsbudget just nu? Det är ni inte ensamma om. Efter en tid med pandemi, krig och lågkonjunktur, är det inte konstigt om ni ser över budgeten ett extra varv innan ni spenderar den på marknadsföring. Gäst i avsnittet är Lina Tjerneld, sälj- och marknadsföringscoach med många års erfarenhet av att hjälpa företag genom både goda och tuffa tider.

  • #30 Rekrytera rätt talanger till ditt marknadsteam med nytänkande metoder

    “Hire for attitude, train for skills!” Alla vet att duktiga medarbetare är bland det viktigaste för att ett företag ska bli framgångsrikt. Men för att lyckas rekrytera de allra bästa talangerna krävs det att du kastar bort gamla rekryteringsmetoder och börjar tänka nytt. Gäst i avsnittet: Anna Bjerkelius, sälj- och affärsutvecklare på Wise Professional.

  • #29 Konsten att öka konverteringar på din site!

    I snitt lämnar 98 av 100 besökare din hemsida utan att konvertera. Det är såklart på tok för lite! Ändå är det så det ser ut för de allra flesta B2B-företag idag. Varför är det så? Och än viktigare - hur kan du öka konverteringarna med över 30%? För att svara på dessa frågor har vi bjudit in konverteringsexperterna Sara Larsen och Therése Olsson från Leadoo.

  • #28 Smarketing i USA vs. Sverige – Vad är skillnaden?

    Inget snack om att landet på andra sidan Atlanten inspirerar hur vi jobbar med sälj och marknad i Sverige - och Smarketing-begreppet är inget undantag. Mathias Björkholm är grundare av Pickit och har levt och jobbat i USA i många år. Han sätter fingret på hur Smarketing skiljer sig mellan USA och Sverige. Och vad vi kan lära oss av det!

  • #27 OKR:s och agilt arbetssätt: det hetaste inom målstyrning

    Agila arbetssätt och OKR som modell är riktiga buzzwords just nu, men av en bra anledning. De mest snabbväxande bolagen jobbar nämligen framgångsrikt enligt dessa principer. I detta avsnitt dyker vi därför ner i dessa begrepp för att ge dig svar på vad de innebär och varför du bör hoppa på trenden.

  • #26 Att kartlägga kundresan - så ska du tänka

    Att kartlägga kundernas resa och interaktioner tillsammans med ditt företag är ingenting du kan göra en gång och sedan glömma bort. Det är heller inte alltid bäst att kartlägga HELA resan från början till slut. Men så hur ska man tänka då?

  • #25 Hur skiljer sig growth marketing från traditionell marketing?

    I princip all marknadsföring handlar om att generera pengar och tillväxt – så varför behövs begreppet growth marketing? I detta avsnitt grottar vi ner oss i vad growth marketing är för något och hur det skiljer sig från traditionell marknadsföring.

  • #24 6 psykologiska säljtaktiker som fungerar på (typ) alla

    ”Jag påverkas aldrig av reklam eller säljpitchar” kanske du tänker. Men sanningen är att du förmodligen har fel. I veckans avsnitt pratar Robin Andersson, copywriter och boknörd på Smarkit Agency, om hur vi påverkas rent psykologiskt av olika säljtaktiker och varför de faktiskt fungerar.

  • #23 Utmaningen att styra om sälj- och marknad från start-up till scale-up

    Det är inte bara guld och gröna skogar att som företag förflytta sig från start-up fas till scale-up fas. Det ställer helt nya krav på din sälj- och marknadsprocess. Någon som har full koll på vad detta innebär är Samuel Jenks, Chief Growth Officer på Kodiak Hub.

  • #22 Vilken plats har sälj- och marknadsfrågor i styrelserummet?

    Digital marknadsföring och försäljning har blivit en allt viktigare fråga, inte bara för företagsledningen, utan även i styrelserummet. Vi ställer oss frågan: hur ser det ut idag och hur har synen förändrats senaste åren?

  • #21 8 saker som din marknadsplan måste innehålla

    En marknadsplan får inte bara bli en pappersprodukt! Den ska hjälpa din organisation att uppnå era affärsmål. I detta avsnitt ramar vi in de viktigaste områdena som din marknadsplan måste innehålla för att skapa ett reellt värde och hjälpa organisationen framåt.

  • #20 5 psykologiska faktorer som bygger starka kundrelationer

    Varför lyckas vissa varumärken bygga starkare kundrelationer än andra? Det de har gemensamt är att de prickar in de 5 viktigaste psykologiska faktorerna som attraherar kunder och får dem att stanna. Länge.

  • Smarketingpodden ep 19

    #19 Smarkit Agency året 2021 – kanske häftigaste året någonsin?

    VI VET! Man ska inte bara prata om sig själv som företag. Men det är ju lite kul, speciellt såhär i slutet av året.

  • #18 Allt du behöver veta för att lansera en lyckad Inbound kampanj

    Se till att du har alla viktiga bitar på plats innan du lanserar din inbound kampanj. Annars är risken stor att det blir en dyr flopp.

  • #17 Formeln för den perfekta landningssidan

    Med den ”magiska” formeln PASTOR skapar du landningssidor som fångar läsaren och guidar dem hela vägen till köp eller konvertering.

  • #16 Så får du din Sales & Marketing Automation att flyga

    Vad är Sales & Marketing Automation? Vad ska man automatisera och varför? Frågorna kring automation är många, här får du svaren.

  • #15 Marknads roll i komplexa säljprocesser

    Vilken roll ska marknad ta för att verkligen driva affären tillsammans med sälj? Gäst är Magnus Serratusell Wallin, Head of marketing & communication på Zwapgrid.

  • #14 Digital + human = modern sales

    65% av B2B-beslutsfattare säger att de digitala försäljningsmetoderna är lika bra om inte ännu bättre än de tidigare, mer traditionella metoderna.

  • #13 Konsten att hitta rätt KPI:er för sälj och marknad

    Hur hittar man rätt KPI:er som faktiskt gynnar samarbetet mellan sälj och marknad och som ger rätt bild av vad vi vill uppnå?

  • #12 Förbättra kunddialogen online med Conversational marketing

    Att skapa interaktion och dialog med dina kunder i det digitala rummet har aldrig varit viktigare!

  • #11 Därför ska du jobba med storytelling

    Alla företag har en historia att berätta! Bra storytelling bygger förtroende hos era kunder och stärker ert varumärke på ett sätt som få andra strategier gör.

  • #10 Börja hösten starkt med effektiv prospektering

    Noggrann prospektering är en nyckelfaktor för att göra höstens säljperiod riktigt lyckad.

  • #9 Städa din säljpipe innan semestern

    Som säljare vill du såklart stänga så många affärer som möjligt innan semester, och ha en snyggt städad säljpipe när du kommer tillbaka.

  • #8 Hur ni boostar er försäljning med Sales enablement

    Hur kan ni minska friktionen i säljprocessen för att öka hit-raten på försäljningen och samtidigt öka det totala ordervärdet?

  • #7 Så bygger du ditt personliga varumärke på LinkedIn

    Att bygga upp ett starkt personligt varumärke på LinkedIn är en konst – så var ska jag börja?

  • #6 Så lyckas du med content marketing

    Vilka delar behöver en framgångsrik content marketing innehålla? Och hur skriver man egentligen en rubrik som fångar läsarens intresse?Description goes here

  • #5 Hur får man organisationen med sig vid införandet av smarketing?

    Hur ser förändringsresan ut som en organisation måste genomgå - och hur får man alla med på tåget för att införa smarketing fullt ut?

  • #4 Hur fungerar smarketing och inbound ihop?

    Hur fungerar smarketing ihop med en inbound marketing strategi?

  • #3 Vad innebär en smarketing-strategi sett ur säljarens perspektiv?

    Veckans avsnitt gästas av Andreas Wickell som har en lång bakgrund inom försäljning och entreprenörskap.

  • #2 Vad kännetecknar ett högpresterande sälj- och marknadsteam?

    Vilka 5 grundstenar har alla högpresterande sälj- och marknadsteam gemensamt?

  • #1 Vad är Growth by Smarketing?

    Niloo Lopez, grundare och VD för Smarkit Agency, och Lina Tjerneld, partner och rådgivare med mångårig erfarenhet inom försäljning och marknadsföring, diskuterar begreppet "smarketing" och hur en sådan strategi bidrar till företagets tillväxt.