Skala upp din inbound marketing-strategi

Lästid: cirka 8 minuter

Detta är del 3 i vår kompletta e-bok för affärsdrivande inbound-marketing kampanjer och strategi. Vill du ha hela e-boken som PDF till din inbox och dela med dina kollegor så laddar du enkelt ner den ovan. Eller så scrollar du vidare för att läsa del tre online.

Utveckla och skala upp din inbound marketing-strategi

Inbound marketing. Alla pratar om det! Det är som en mirakelkur som sveper igenom affärsvärlden med lösningen på allas utmaningar kring tillväxt. Men myterna är många. Ni kommer inte att överösas med ”varma leads” från dag ett och de som tror att outbound eller kalla samtal är ute behöver göra om läxan och inse att vi fortfarande måste jobba för att växa vår affär. Men det finns smartare sätt att göra detta på. Man behöver inte köpa listor och ringa helt kallt idag.

Faktum är att inbound marketing är sjukt effektivt om det är väl genomfört! Så frågan är hur ni kan använda inbound som modell för att faktiskt göra fler affärer i en komplex affärsvärld. Hur kan ni gasa upp och skala satsningen från ett litet pilotprojekt till en modell som genererar fler och bättre affärsmöjligheter.

Först av allt: Inbound marketing ska ses som en del i er försäljningsprocess och inte som en isolerad egen modell. Det är först när ni hittar den naturliga kopplingen till säljtavlan som magin sker.

 

För att få inbound marketing att generera affärer krävs det att:

1. Sälj och marknad är del av samma organisation och process
Vi har faktiskt bara en försäljningsprocess och ibland börjar den med marknadsföring och ibland med möte, telefonsamtal etc. Så se över er försäljningsprocess och säkerställ att marknad är en naturlig del i den.

2. Sälj och marknad pratar samma språk och är överens om vad ni vill uppnå
Det är svårt att lyckas som ett team om vi vill till olika destinationer. Så sätt definitioner på vad ett kvalificerat lead är och dela affärsmål inom sälj och marknad. Vi vill samma sak i slutändan. Därför ska både sälj och marknad mätas på intäkter som ett enat team.

3. Ni har tydliga ansvarsområden och roller
Att agera som ett team innebär inte att vi gör samma saker. Vi ska spela på varandras bästa kort, men det ska vara tydligt vem som gör vad och när. Exempelvis om marknad skapar ett kvalificerat lead så ska sälj följa upp detta på xx antal timmar. Punkt slut. Och sälj ska göra xx antal försök att nå personen innan de skickar tillbaka kontakten till marknad för mer bearbetning. Detta är ett exempel på tydliga ramar eller ett SLA – Service Level Agreement mellan sälj och marknad. En sådan process skapar tydlighet och trygghet i gruppen och säkerställer att vi inte tappar viktiga kontakter längs vägen.

Sätt content i ert DNA

För att lyckas med inbound marketing måste du lyckas med content. Så enkelt är det. Du måste sätta content-produktion i ert DNA!

Content eller innehåll som det heter på svenska, finns i en mängd olika format, men när det gäller inbound marketing så finns det två primära format som är de vanligaste och som också kan skapa direkta affärsmöjligheter om det görs på rätt sätt. Dessa två är:

1. Bloggartiklar i text eller videoformat
2. Längre innehåll så som exempelvis e-böcker, guider, webinar, rapporter etc. Nedladdningsbart innehåll helt enkelt.


Innehållet måste produceras kontinuerligt och hålla hög kvalité. Det är väldigt många som produce- rar innehåll idag. Halvdåligt innehåll är därför slöseri med din tid eftersom du inte kommer att kunna nå fram. Det räcker heller inte att skriva en blogg i månaden, det är för lite innehåll i vår snabbrörliga värld. Så innehåll ska produceras: ofta, kontinuerligt och kvalitativt.

 

Så skapar du en content-kultur

Du ska se content-produktion som en naturlig del av er försäljningsprocess och inte som en påtvingad uppgift eller en ”intern kostnad”. Kom ihåg att det inte betyder att alla ska skriva innehåll, men alla ska vara delaktiga i framtagandet av innehållet på olika sätt. Så här skapar du rätt kultur för att bygga ditt inbound-maskineri:

1. Ägandeskap
Någon i organisationen måste vara ansvarig för ert content. Anställ en content-person eller utse någon med intresse och fallenhet för det skrivna ordet. Utan ägandeskap kommer det inte att hända och gemensamt ansvar är en beprövad metod som inte fungerar.

2. Mobilisera hela organisationen
Se till att alla är delaktiga i skapandet av innehåll. Det betyder inte att alla måste skriva som sagt, men vi kan bidra på många olika sätt. Intervjuer, skicka punkter att utveckla, referera till branschnyheter, skicka vidare frågor och svar från kunder och så vidare. Se till att alla bidrar och vet hur de kan bidra.

3. Inspirera alla till att vilja vara med
Alla måste se nyttan med att bidra och du måste lyfta de som gör det ofta. Visa på bra exempel så att alla ser hur content kan underlätta deras jobb och vardag. Premiera deltagandet i content- produktionen på riktigt för att inspirera fler att vilja vara med. Och föregå med gott exempel själv också som ledare!

4. Gör det enkelt
Skapa riktlinjer och lathundar för hur man skriver en blogg eller en guide så att fler vågar testa. Skapa en enkel content-process så att de som skriver vet vart de ska vända sig för feedback, publicering etc. Från idé till färdig artikel på hemsidan – hur går det till?

Olika typer av content att skapa

För att lyckas väl måste du våga skriva olika typer av innehåll. Det är enkelt att börja med bloggar, men det finns otroligt mycket mer innehåll som kan vara aktuellt för din målgrupp.

Här är några exempel:

  • Bloggar

  • Expertintervjuer

  • Nyhetsartiklar om relevanta ämnen som trendar just nu i din bransch

  • Steg för steg-guider

  • Listor och jämförelser

  • FAQ och frågebatterier

  • Rapporter och trendspaningar

  • Statistik och data som samlas in och visualiseras

  • Video i alla dess former

  • Kundcase i text och video

  • E-böcker och utdrag från böcker som kortare innehåll. Ta ut ett kapitel till exempel

  • Innehåll till sociala medier

Så optimerar du dina marknadsinsatser

För att få mest avkastning och öka ROI från dina marknadsinsatser och ditt innehåll så är det viktigt att alla dina marknadsföringskanaler samspelar och är optimerade för de besökare du vill attrahera. Alltså de som vill konsumera ditt innehåll.

Låt oss säga att du precis har skrivit en fantastisk guide som du vill nå ut med. Hur kan du då se till att maximera synlighet och framgång för detta innehåll? Du kan givetvis skriva blogginlägg som hänvisar till guiden och på så sätt driva trafik till den. Du kan skicka guiden till din valda målgrupp genom e-postmarknadsföring och du kan nyttja dina sociala kanaler samt annonsering. 

Här är några konkreta tips på hur du optimerar dessa viktiga kanaler:

SEO (Sökordsoptimering)

•  Använd bindestreck och inte understreck för sidans och inläggets URL och använd inte åäö i din URL.

•  Ha en tydlig struktur i din URL så att besökaren förstår vad sidan handlar om. Din URL är viktig, så namnge den utifrån innehållet.

•   Optimera för längre fraser, så kallade ”long- tail”, för att driva mer kvalificerad trafik.

•   Din meta-text ska du använda verb och uppmana till agerande, på samma sätt som i dina CTA, call to actions.

•   Se till att meta-texten är under 155 tecken så att den inte klipps i sökningar på Google.

•   Se till att din hemsida är responsiv så att innehållet kan konsumeras på dator, mobil och surfplattor utan svårigheter.

Landningssidan

•  Skippa navigering och meny på landningssidan för att rikta besökarens uppmärksamhet mot innehållet och formuläret.

•   Rubriken på din landningssida ska matcha texten på din call to action som tog besökaren till landningssidan. Om de klickar på ”Ladda ner guiden om inbound marketing här” i bloggen så ska landningssidans rubrik vara just ”Ladda ner guiden om inbound marketing här” så att de känner igen sig och kan agera.

•   Använd en underrubrik för att lyfta fördelarna med guiden.

•  Använd gärna punktform i brödtexten på din landningssida för att lista innehållet i guiden. Vad får läsaren när de laddar ner guiden?

•   Inkludera gärna en video eller GIF på landningssidan. Det ökar konverteringen.

Bloggen

•  Använd valda sökord och fraser i rubriken och i din URL.

•  Håll rubriken kort, gärna under 65 tecken. Ju mer du kan träffa rätt med rubriken, desto bättre.

•  En call to action i bloggen är vanligen till en guide eller liknande, men använd gärna en annan call to action för att erbjuda besökaren att prenumerera på er blogg exempelvis.

•  Länka till era andra sidor som redan rankar högt på Google i din blogg.

•  Länka till ditt nya inlägg från tidigare blogg- inlägg också, Så gå in och lägg till länkar när en ny blogg publicerats. Då bygger du upp auktoriteten för sidan på sikt.

•  Ha en tydlig strategi för både interna och externa länkar eftersom dessa bygger trovärdighet i sökmotorer.

E-post

•  Ha koll på din målgrupp och segmentera listorna ni använder utifrån er persona.

•  Ta bort kontakter som inte har giltig e-post. De som har ”hard-bounced” i systemet alltså. Dessa ska rensas så att de inte förstör auktoriteten för din IP.

•  Ha en kort ämnesrad i mailet, gärna under 50 tecken och personligt.

•  Skapa en känsla av att mailet är skrivet just till mottagaren.

•  Försök att aktivera inaktiva prenumeranter som ligger och skvalpar i er databas genom ett e-postutskick. De som fortsatt är inaktiva sedan ska rensas ut ur systemet.

•  När du skickar HTML-mail ska du alltid kolla den rena text-versionen av mailet också. Den som kallas för ”Plain text-version”.

•  Bifoga inte guiden i mailet. Länka istället till den URL där guiden finns så att du kan följa aktivitet. Det innebär inte att du måste länka till en landningssida, men till stället där guiden är uppladdad.

•  Använd personalisering så som namn, bolag och så vidare, men det kräver att din data är städad och av högsta kvalité. Det finns inget värre än att försöka vara personlig men sedan skriva fel namn eller liknande. Då tappar du det förtroende du byggt upp direkt.

Sociala medier
•  Skriv innehåll för respektive kanal istället för att köra copy/paste på samma inlägg. Alla kanaler är olika och har sin tonalitet. Det bästa är att hitta tonaliteten och känslan för varje kanal.

•  Se till att hålla koll på bild-dimensioner för alla kanaler. Dessa ändras ofta, men är enkla att Googla fram.

•  Testa dig fram gällande frekvens. Testa att posta ofta och minska sedan för att se vart du ska lägga dig för bästa resultat. Det är olika från kanal till kanal och även för olika företag. Men kontinuitet vinner alltid i längden!

•  Testa även olika tider för att se när din målgrupp är som mest mottaglig för er kommunikation. Det kan göra stor skillnad för din leadsgenerering.

•  Installera pixlar på er hemsida för att kunna använda re-targeting i er annonsering. Det innebär att du skjuter annonser till målgruppen baserat på vilka sidor de besökt på er hem- sida exempelvis.

•  Lägg till möjligheten att dela ditt innehåll i sociala medier och även möjligheten att följa er i olika kanaler.


Detta är del 3 i vår kompletta e-bok för affärsdrivande inbound-marketing kampanjer och strategi. Del ett och två finns också online i vår kunskapsbank. 🤓

Ta del av mer kunskap från Smarkit Agency:

Snabbguide: så lanserar du din första inbound marketing-kampanj

Kundcase: Origo Group - “Vi har hittat ett bra sätt att arbeta med inbound-kampanjer framåt”

Vi hjälper dig att växa med inbound marketing

På Smarkit Agency är vi experter på att sätta inbound marketing-strategier som hjälper dig att växa lönsamt och långsiktigt. Men vi nöjer oss inte med bara strategi och planering. Vi är med dig hela vägen till affärsvärde genom konkreta och operativa marknadsinsatser som gör skillnad på̊ sista raden!

Vårt löfte till dig
Vi vill att du ska få mer pengar tillbaka än det du investerat i marknadsföring och försäljning. Kontakta oss så hjälper vi dig ta första steget till ökad lönsamhet!