Så sätter du rätt tone-of-voice för ditt företag

Lästid: cirka 9 minuter

Ge ditt varumärke en personlighet med rätt tone-of-voice

En konsekvent ton och en unik tone-of-voice definierar inte bara företag, utan hjälper också att skilja dig från konkurrenterna. Målet är att målgruppen ska kunna se att det är ditt företag som står bakom kommunikationen, innan de ens ser loggan eller företagsnamnet. Då har ni verkligen lyckats skapa en tydlig tone-of-voice!

Så hur gör man då? Det går vi igenom i denna guide!

Vad är en tone-of-voice?

En tone-of-voice, eller företagsröst som man kan säga på svenska, är (som du hör på namnet) - företagets röst. Det är hur du kommunicerar med omvärlden och når din målgrupp. Din företagsröst ger liv åt ditt varumärke, det ditt varumärkes personlighet. Och det är otroligt viktigt att det är en personlighet som rimmar bra med ert syfte och klickar bra med din målgrupp.

Olika röster passar olika bra för olika företag, beroende på vad de säljer för produkt eller tjänst och vem deras målgrupp är. Här är några exempel på hur olika företag jobbar med olika tone-of-voice i sin kommunikation.

Exempel på olika tone-of-voice

Humoristisk ton

Ett perfekt exempel på humoristisk ton är havremjölksjätten Oatly. Oatly känner sin målgrupp och sin produkt mycket väl, och vet exakt hur de ska prata för att tilltala den.

”Dricker du mjölk? Är du en kalv?” är ett argument som många veganer skulle säga till någon som dricker komjölk, så därför säger Oatly det med. De är orädda och roliga på ett sätt som får många att stanna upp i scrollandet och dra på mungiporna.

Informell ton

Slack är en app som ofta används för intern företagskommunikation. Men de använder en informell ton för att särskilja sig från konkurrenterna och för att kollegor som chattar med varandra inte heller använder en överdrivet formell ton. De sätter tonen för ett avslappnat samtal kollegor emellan.

Motiverande ton

Finns det en mer motiverande slogan än ”Just do it”? Sportmärket Nike har en röst som är positiv, vänlig och motiverande, något som är väldigt passande för deras träningsintresserade målgrupp. Deras tonalitet uppmuntrar dig som haft en kämpig dag att fortsätta, de pushar dig att ta det där läskiga steget mot förändring, de får dig att tro att du klarar vad som helst som du bestämmer dig för. Det är precis den typ av inspiration och motiverande energi som tilltalar deras målgrupp.

Seriös ton

Amnesty jobbar för mänskliga rättigheter världen över, men vill att det ska kännas som Amnesty oavsett om du är i Singapore eller Sverige. Deras viktiga budskap kräver en allvarlig och seriös ton som förmedlar behovet av att vidta åtgärder. Tänk bara hur deras budskap skulle tas emot om de haft en humoristisk ton… det hade inte landat särskilt bra.

Varför det är viktigt med en tone-of-voice

Men, om man har en grym produkt och klockrent budskap, spelar verkligen rösten en så stor roll då, kanske du tänker? Det är för att ingen vill köpa varor eller tjänster från ett företag som är som en stel robot. Kunder vill inte prata med en logga som säljer en produkt, utan de vill känna att de köper från någon som kan relatera till dem och förstår deras utmaningar och behov. Därför behöver du förmänskliga ditt varumärke och ta fram en företagsröst som både låter och känns som en riktig person.

Hur du pratar med dina kunder avgör hur väl de kommer ihåg dig, något Oatly är experter på. En bra företagsröst ska tydligt förmedla och förstärka ditt syfte till kunderna. Ditt syfte innebär varför företaget finns och vad du vill åstadkomma med era tjänster eller produkter. Syftet bestämmer alltså VAD du säger, det vill säga själva innehållet i kommunikationen, och din tone-of-voice är HUR du säger det.

Genom att vara konsekvent och relevant i din kommunikation kan du lyckas nå fram trots det myller av budskap och varumärken som målgruppen möts av varje dag.

Som du kanske förstår är din tone-of-voice i största del baserat på vem din målgrupp är. Din röst ska grunda sig i dina buyer personas och vara designad för att låta och kännas familjär för just din målgrupp. Och varför behöver rösten kännas familjär för målgruppen? Jo, för om något känns familjärt, så känns det tryggt. Och om man känner sig trygg med ett varumärke är chansen stor att man köper av det, hellre än ett varumärke som man inte har någon relation till.

Så tar du fram din tone-of-voice

Okej, dags att bestämma en passande ton till ditt företag!

1. Definiera din målgrupp

Din målgrupp är komplex! Det räcker oftast inte att säga att den består av kvinnor i åldern 20-35 år, eftersom den ena kvinnan inte är den andra lik. I din målgruppsbeskrivning behöver du vara ännu mer specifik, och för att kunna vara det behöver du information. Du behöver ta reda på så mycket som möjligt om människorna i din målgrupp, och identifiera vilka av deras gemensamma drag som är relevanta för ditt företag.

Om du inte redan har en, bör du därför ta fram 1–2 buyer personas (inte fler!). Dina buyer personas visualiserar ditt företags idealkund med personlighetsdrag, intressen och problem. På så sätt får du en uppfattning om VEM du ska kommunicera med.

Därefter ska du identifiera vad din målgrupp söker. Ställ dig i målgruppens skor, försök förstå deras problem och vad de söker efter. När du har din buyer persona framför dig kan du identifiera gemensamma nämnare mellan din målgrupp och ditt varumärke. Kanske ser du att din målgrupp drivs av att utmana sig själva, eller älskar att slappa i hängmattan på en söndag. Du får en uppfattning om din idealkunds personlighet och då kan du börja se i vilka avseenden du kan knyta an till dem i din kommunikation.

2. Skapa en brand persona

Det andra steget är att skapa en brand persona. Alltså samma sak som du nyss gjorde, fast för ditt varumärke. Genom att skapa en brand persona kan du förmänskliga ditt varumärke så det blir lättare för kunderna att knyta an till ditt varumärke.

I din brand persona kan du sammanfatta de personlighetsdrag, attityder och värderingar som du vill att ditt varumärke ska visa upp. Du kan visualisera din brand persona i form av en person, en karaktär eller en maskot. På så sätt känns den mer levande, än enbart en logga.

Några tips för att hjälpa dig ta fram din brand persona:

  • Skapa en personlighetsbild. Förmänskliga ditt varumärke genom att göra den till en person eller maskot.

  • Lista de egenskaper hos ditt varumärke som du vill lyfta fram.

  • Lista värderingar och intressen.

  • Sammanställ en stilguide med typsnitt och färger som matchar personligheten.

Du har fått till en riktigt bra brand persona om du kan föreställa dig företaget som en person du känner. Det är viktigt att företagets persona känns som en person som är lik din buyer persona eftersom kunder är mer benägna att konsumera ett varumärke om dess personlighet liknar deras egen.

När du har klart för dig vem din kund är och vem du är som företag, kan du enklare kommunicera med och relatera till din målgrupp.

3. Ta fram din tone-of-voice

Nu när du vet vem din kund är, vad de letar efter och hur du som företag vill framstå i deras ögon – är det dags att bestämma hur du ska förmedla din personlighet. Attributen i din brand persona hjälper dig få en bild över hur du bör prata med dina kunder.

Tips för att hitta din röst:

  • Beskriv hur din persona skulle låta och ge exempel.

  • Beskriv hur personligheten interagerar med andra.

 Tänk på att sättet du pratar kommer väcka olika känslor hos din målgrupp, så använd din ton strategiskt för att få fram ditt budskap. Det är de små nyanserna i hur ditt meddelande levereras som kan göra skillnaden i ett köpbeslut.

4. Definiera din tone-of-voice

Om du inte definierar och exemplifierar din tone-of-voice, riskerar du att dina medarbetare tolkar och förmedlar tonen olika.

Som vi nämnde tidigare så är det viktigt att vara konsekvent i sin ton för att hålla ihop varumärket. I små företag är det vanligt att ansvaret läggs på en copywriter eller innehållsproducent, men problemet som uppstår om den personen slutar eller om ni växer och anställer fler, är att rösten inte blir konsekvent. Men med en tydligt definierad och formulerad ton, oavsett hur många copywriters och innehållsproducenter du har, kommer du alltid låta som ett och samma varumärke.

5. Tänk lite extra på…

Inte för formellt, och inte heller för avslappnat

Det är lätt hänt att man skriver med ett inifrån-ut perspektiv, använder jargong, komplexa branschrelaterade ord och ett alldeles för formellt språk. Om inte målgruppen är ordentligt insatt redan kommer du tappa deras uppmärksamhet snabbare än snabbt. Du riskerar även att stänga ute de som är nyfikna, men som ännu inte lärt sig branschtermerna.

Att skriva som man pratar och använda målgruppens språk är två heta tips, men var också försiktig med att du inte får en allt för avslappnad ton. I många situationer är det inget fel med en emoji eller meme, men om du ofta använder slang, memes, uttryckssymboler och emojis kan det hindra dig från att bli tagen på allvar.

Var försiktig med sarkasm och ironi

Ironi och sarkasm i skrift är svårt. Det är lätt hänt att den misstolkas av mottagaren och du uppfattas som dryg i stället för humoristisk. OM du ska använda sarkasm är det bäst att vara övertydlig, och du kan även förstärka tonen av sarkasm med en passande emoji, om det passar er persona det vill säga. Otydliga inlägg kan annars leda till jobbiga situationer om det kan tolkas som förolämpande eller ger ut falsk information.

Anpassa din röst efter sammanhanget

Precis som du inte pratar på samma sätt på en vinkväll med din bästa vän som i ett möte med din chef, så anpassar du din röst efter vilket sammanhang du befinner dig i. Precis på samma sätt bör du anpassa din tonalitet efter vilken kanal ni kommunicerar i. Det är exempelvis väldigt olika sätt att kommunicera på TikTok och LinkedIn. Det ska fortfarande höras att det är ditt företags röst, men anpassa den efter rummet.

Ta del av fler tips från Smarkit Agency:

Bloggartikel: Storytelling för företag - Så gör du dina kunder till livslånga fans

Bloggartikel: Hur du väcker känslor hos din målgrupp

Bloggartikel: Skriv grymt innehåll - 7 snabba tips

Vi hjälper dig om du behöver!

Guiden är skapad för att du ska få kunskap i varför företagsrösten är så viktig och en bra grund i hur du skapar en riktigt vass tone-of-voice för just ditt företag. Men om du inte har tid och resurser att ta fram en själv, så finns vi på Smarkit Agency alltid till hands. Kontakta oss så berättar vi mer!