Bygg ditt personliga varumärke på LinkedIn

Lästid: cirka 10 minuter

Vill du ha guiden som PDF till din inbox och dela med dina kollegor så laddar du enkelt ner den ovan. Eller så scrollar du vidare för att läsa hela guiden online. Trevlig läsning! 🤓

1. Varför ska jag växa mitt personliga varumärke på LinkedIn?

Med över 774 miljoner medlemmar i över 200 länder, råder det ingen tvekan om att plattformen LinkedIn är ett ställe du vill synas på.

 Det finns många anledningar till att ha ett starkt personligt varumärke på LinkedIn. Och det finns en anledning till att stjärnsäljare promotar LinkedIn i alla sina föreläsningar. LinkedIn är plattformen du vill använda idag om du jobbar inom försäljning, och för varje minut du inte är där, avancerar dina konkurrenter

Här kommer några konkreta tips på hur du bör använda LinkedIn för att växa ditt personliga varumärke och öka din försäljning.

Använd LinkedIn som en affärsplattform, inte bara en CV-databas
När många hör “LinkedIn” tänker de nog att det är en plattform där man söker jobb eller rekryterar ny personal. Men tiderna har förändrats. Du hittar fortfarande rekryterare och arbetssökande, men däremellan finns också människor i alla olika yrkesroller som ser värdet i att dela kunskap och nätverka sinsemellan.

Tänk dock inte att det är Facebook, där du kan dela kattvideos och tips på hur du tar hand om dina krukväxter. Även fast LinkedIn har blivit mer avslappnat så är det fortfarande fokus på företagande, jobb och karriär. Det finns alltså gott om utrymme att hitta och skapa affärsmöjligheter.

Variation av innehåll
På LinkedIn hittar du allt från videos som driver med företagskulturer, till snygga slideshows med händiga tips, eller rena textinlägg med historier från exotiska affärsresor. Här är det fritt fram att prova dig fram. Föredrar du att synas på video eller bild, eller är du mest bekväm gömd bakom tangentbordet? Här kan alla uttrycka sig på det sättet de föredrar.

Att börja skapa inlägg och interagera i andras innehåll är första steget mot att bygga ett varumärke som kan driva försäljning.

Se det som en digital konferens
Den största fördelen med LinkedIn är att det är ett perfekt ställe att nätverka. På andra plattformar kan det anses märkligt att lägga till någon och sen inleda ett samtal, men inte på LinkedIn. Så länge du skickar med ett vänligt, personligt meddelande i dina kontaktförfrågningar så kan du lägga till i princip vem som helst. Se det som ett event. Hade du gått fram till personen och hälsat om du såg hen på ett gemensamt event? Då kan du lägga till den personen på LinkedIn.

OBS. Börja inte sälja in ditt företag eller din produkt direkt när du lägger till någon! Här är det fokus på nätverkande och relationsbyggande - sälj kommer senare.

Ett personligt varumärke hjälper dig hela karriären
Egentligen har du redan ett personligt varumärke. Det som dina bekanta säger om dig när du inte är i rummet. Det som konkurrenter ser när de googlar ditt namn. Det finns redan en bild av dig där ute i världen, vare sig du vill det eller inte. Men med LinkedIn har du chansen att ta kontroll över hur du framstår.

Prova att googla dig själv. För det är precis det företag eller potentiella kunder kommer att göra. Hur högt kommer din LinkedIn-profil? Och vilket intryck ger profilen?

Ett starkt personligt varumärke på LinkedIn gör att dina potentiella kunder kan lära känna DIG, och som du vet så köper man av människor, inte av logotyper. Och fördelen med att bygga ett PERSONLIGT varumärke är att de känner ett högre förtroende för ett ansikte, en person, än en logo de aldrig sett förut.

 Så, är du redo att börja bygga ditt personliga varumärke, bli en kändis inom din bransch och skapa hetare leads än någonsin förr?

 Bra, nu kör vi.

2. Din personliga varumärkes -strategi

3 lager till dina inlägg
Det finns många olika typer av inlägg du kan skapa. Säljande inlägg, personliga inlägg, spaningar, värdeskapande inlägg, omröstningar, och så vidare.

Det vanligaste misstaget många gör när de vill börja sälja via LinkedIn är att gå rakt på säljet. Det fungerar sällan. LinkedIn är en jättebra plattform för att skapa säljmöjligheter, men om du inte har byggt upp ett tydligt varumärke först är risken stor att dina prospekter inte känner ett förtroende för dig, och säljet går i stöpet.

 Du vill istället skapa mycket värde, och dela med dig av dina erfarenheter. Målet är att bli sedd som en expert inom ditt område, så att man vänder sig till dig när man söker en lösning som du erbjuder.

Tänk såhär:

  • 60% av inläggen bör handla om nischade expertområde

  • 30% av inläggen bör handla om ditt expertområde, fast lite mer utzoomat

  • 10& av inläggen bör vara personliga, och kan handla om livet utanför expertområdet

Med 3 lager-strategin (starkt inspirerad från Philip Gozzi och Tomas Wesander på Stjärnsäljarpodden) kommer dina potentiella kunder få ut massor av värde att följa dig, samtidigt som man får lära känna människan bakom inläggen. Man får lära känna dig. Och det som händer då är att förtroendet ökar, och plötsligt har du en mycket högre chans att få till ett sälj.

Kommentera andra inom branschen
Kommentarer är ett underskattat knep att växa. Genom att följa rätt personer på Linkedin, till exempel andra inom samma bransch, eller potentiella kunder, kan du skriva värdeskapande kommentarer på deras inlägg, och på så sätt få in en fot hos deras följare. Det är viktigt här att du faktiskt skriver kommentarer som uppmuntrar till diskussion, skapar värde eller får läsaren att se din expertis. Kommentarer som “Bra inlägg” eller bara emojis räknas inte som värdeskapande och bör hållas till minimum.

3. Mindset för att lyckas på LinkedIn

Vi människor är jättebra på att lägga krokben för oss själva. När någon utmanar oss eller pushar oss ut från vår bekväma komfortzon kommer vi på ursäkter till varför vi bör krypa tillbaka till tryggheten igen. Samma sak gäller när man ska komma igång på LinkedIn. Det kan vara läskigt att uttrycka åsikter online, men det går också snabbt över när du väl kommer igång.

Det finns några tankesätt som hjälper om du tycker det är tufft att komma igång att bygga ditt personliga varumärke. Här kommer de.

Bry dig inte om vad andra tycker
Du är huvudrollen i ditt eget liv, och samma sak gäller alla andra. Precis som att det är väldigt få som tittar på dig på stan och tänker taskiga tankar om dig, precis lika säkert är det att ingen bryr sig om ifall ditt inlägg har 2 likes, om du har stavat fel, eller om ditt inlägg saknar personlighet. Alla är upptagna med att leva sitt eget liv.

Att andra kommer att såga ditt inlägg sekunden du trycker på “post” är bara en historia du intalar dig själv, och den har ingen koppling till verkligheten. Identifiera att din ångest bara är röster som pratar i ditt huvud, och jobba mot att koppla bort dem. Du ska ju bli en säljmaskin, här finns det ingen tid för att lyssna på domedagstankar födda i fantasin.

Du måste inte vara expert hela tiden
Det är lätt att börja jämföra sig med andra. Det är något vi alltid har gjort och alltid kommer att göra. Men tyvärr leder det ofta till att vi trycker ner oss själva. Vi simmar inte lika snabbt som Michael Phelps, vi har inte lika många följare som Kylie Jenner, och vi säljer inte lika mycket som Amazon. Och plötsligt tycker vi inte att vi är lika bra, och vi blir tveksamma på vad vi faktiskt har att erbjuda.

Sanningen är dock att extremt få är bäst i världen på det de gör. Vi andra får klara oss genom att vara allt från nybörjare till elitutövare. Och vi alla kan lära ut det vi har lärt oss på vägen.

 Du måste inte ha en 20-årig karriär bakom dig för att lära ut. Det räcker med att du ligger ett kapitel före någon annan. Det räcker med att du har läst en bok som någon annan inte har läst, till exempel.

Granne-taktiken
Om det är ett område du är relativt ny inom, kan du applicera “granne-taktiken”. Den går ut på att du inte ser dig själv som en expert, utan snarare en nyfiken granne som tittar över häcken och säger “har du hört att..”. Om du till exempel läser en bok, går en föreläsning, lyssnar på ett podcast-avsnitt, så har du tillräckligt med ny information för att berätta det vidare, och därmed öka ditt värdeskapande. Lär ut det du lär dig. Helt plötsligt kommer du vakna upp och någon kommer att kalla dig för expert, och vill köpa det du erbjuder.

Perfektion är bara en myt
Vi fortsätter lite på samma tema. Många skjuter upp sina LinkedIn-aktiviteter för att de inte känner att inlägget är “perfekt”. Kommentaren de har skrivit är inte “perfekt”. Eller de kanske vill nätverka med någon, men tror att de kommer säga något dumt. Problemet, eller lösningen, är att inget du gör kommer någonsin vara perfekt. Men det snabbaste sättet att komma så nära perfektion som möjligt, är att ta ickeperfekta handlingar. Det bästa sättet att lära sig skriva bra inlägg är att skriva dåliga först.

Problemet är att vi ofta jämför oss med de som ligger långt före oss, har fler år under bältet, och ser ut att alltid göra allting rätt. Men det är ju inte hela sanningen. Vi missar de första stapplande stegen där vi alla trampar snett och gör illa oss. Skillnaden är att vissa reser sig upp, skrapar bort smutsen och lär sig av misstaget, medan andra väljer att aldrig försöka igen.

Det kommer aldrig bli perfekt, så tryck på knappen och posta nu.

Siffror är inte allt
Det är lätt att hamna i likes-fällan. Din hjärna älskar likes, och visar det genom att producera dopamin som gör att du mår bra och vill ha mer. Men det är inte på grund av likes du är på LinkedIn. Du är här för att följa en strategi som kommer att bygga ditt varumärke och skapa affärer.

Var därför noggrann med att följa din plan, se vad som funkar och fortsätta utvecklas. Och likes är dessutom en stor bonus, eftersom det ger dina inlägg ökad spridning. Men huvudfokus får aldrig bli att likes-siffran ska bli så stor som möjligt. Risken är då stor att du missar din primära målgrupp, och får intresse från irrelevanta kretsar. Det är bättre att få färre likes, men till exakt den målgruppen du vill nå, än att få hundratals likes från människor som aldrig kommer att köpa din produkt.

4. Din LinkedIn-profil

Du får aldrig en andra chans att göra ett första intryck. Din LinkedIn-profil är det dina potentiella leads ser när de gillar dina inlägg, när de är nyfikna på dig, när de googlar dig och när de vill connecta med dig. Det är här de bildar sitt första intryck om dig, och därför är det viktigt att profilen speglar den bilden av dig själv som du vill visa.

Titeln
Beskriv dig själv med bara ett par ord. En till synes omöjlig uppgift, men ändå är det i princip det som LinkedIn titeln kräver av dig. Ett sätt att tänka är att du vill få din målgrupp att bli nyfiken på att veta mer. Det finns flera sätt du kan göra det på, men en formel du kan använda är [din jobbtitel, hjälper x att göra y]. Här svarar du på frågor kring vad du gör, vem du gör det för, och vad det leder till. Tänk att x är din ultimata målgrupp och y är resultaten de kan förvänta sig av att anlita dig eller köpa din tjänst/produkt.

Till exempel:

  • Copywriter som hjälper nätbutiker att öka sin försäljning via nyhetsbrev

  • Skräddare som hjälper entreprenörer i Skåne att öka sitt självförtroende på kontoret

Det gör att du snabbt berättar vem som kan ha nytta av dig och din tjänst, och på vilket sätt du kan hjälpa till med deras behov.

Om-texten
I din “om-text” får du chansen att utveckla beskrivningen av dig själv. Här finns det ingen perfekt formel, utan du får berätta om dig själv på det sättet du föredrar. Vissa väljer att berätta om sig själva, sin story, för att på så sätt connecta med besökaren och satsa på relationsbyggandet. Andra väljer att behandla den här delen som en säljande landningssida, där du får chansen att pitcha din tjänst.

 Vad du än väljer, se till att skriva det på ditt sätt, och våga skriva som DU pratar. Besökaren vill veta vem du är, och vad du gör, men framför allt så vill man lära känna dig. Det är din profil och ditt varumärke det handlar om.

Profilbilden
När det gäller profilbilden finns det några saker värda att ha i åtanke:

• Bra kvalitet. Ingen vill se din suddiga mobil- selfie. Mobilbilder är okej, men i så fall bör den vara tagen av någon annan (ingen selfie) och med bra ljus.

• Positiv. En ljus, härlig bild med ett leende är att föredra. Din profilbild visar vem du är, och om du inte sprider en positiv bild av dig, är risken att potentiella kunder inte känner någon stark koppling till dig.

•  Professionella kläder. Ganska självklart, men förslagsvis bör du undvika mjukis-hoodien här. Klä dig som du hade gjort på kontoret eller i kundmötet.

5. Checklista: Det perfekta LinkedIn- inlägget

Du har rätt strategi, rätt mindset, och du har fixat i ordning din profil. Nu är det dags att börja skriva. För att göra det enkelt för dig, kolla så du har följt den här checklistan när du skriver ditt inlägg. Sikta på maximalt engagemang, från rätt målgrupp.

Hook - en fråga, kontroversiellt utalande eller statistik
Målet med den första meningen är att få folk att läsa den andra meningen. Hooken, eller rubriken, är det som ska fånga läsarens uppmärksamhet, och få dem att stanna i flödet och läsa ditt inlägg.

Tre tips på rubriker:

Ställ en fråga. Genom att ställa en relevant fråga, tvingar du läsaren att börja tänka efter, och du gör hen dessutom nyfiken på att få reda på svaret.

Till exempel:

💎 Skriver du ner dina mål?

💎 Är du en inspirerande ledare?

💎 Gör du det här misstaget i dina säljsamtal?

Kontroversiellt uttalande. Här har du chansen att skapa högt engagemang. Det viktiga här är att ditt uttalande baserar sig på fakta, så att du inte hittar på något som inte grundar sig i verkligheten. Tänk också efter hur kontroversiell du vågar vara. Fördelen med en kontroversiell rubrik är att den drar till sig nyfikenhet och engagemang.

Till exempel:

💎 Du behöver inte fler leads

💎 Därför vill dina anställda säga upp sig

💎 Epost-marknadsföring är bortkastade pengar

Statistik. Siffror säljer. Speciellt siffror som avslöjar någonting. Det här är en perfekt typ av rubrik när du har hittat en undersökning som stödjer det du säljer.

Till exempel:

💎 Bara 2-3% av svenskar sätter mål

💎 96% av tonåringar har använt TikTok

💎 80% av de mest framgångsrika företagen använder detta CRM-system

Punktlista - gärna med emojis
En punktlista gör ditt inlägg mycket lättare att ta sig igenom. När vi scrollar på LinkedIn så stannar vi bara om vi ser något intressant, och vi läser bara igenom det om det är lättläst. Ingen vill ta sig igenom ett stort block med text. Gör det lätt för läsaren att konsumera och minnas ditt inlägg.

Det här är anledningen till att “listicles” är så populära. Alltså artiklar som baserar sig på listor. Tänk dig “7 saker som alla stjärnsäljare gör” eller “14 tips på romantiska Netflix-filmer”. De är enkla att ta sig igenom eftersom man snabbt kan scanna av listan för att se om man hittar något man gillar. Använd samma princip i dina LinkedIninlägg.

Personlighet - skriv som du pratar
Skriv som du pratar. Prova att läs ditt inlägg högt och se om det låter dåligt någonstans. Då är det förmodligen dåligt. Det är vanligt att man försöker låta “professionell” för att det är LinkedIn och det känns på något sätt oansvarigt att skriva för personligt.Men det är ditt personliga varumärke du ska bygga, och man vill höra hur du pratar, och höra dina genuina åsikter.

Dessutom är det lätt att se förbi en påklistrad yta. Det skapar inte relationer, det sätter snarare en barriär mellan dig och dina läsare.

Call to action - vad ska läsaren göra?
Avsluta ditt inlägg med att säga åt din läsare vad den ska göra. Eller ställ en fråga som uppmanar till engagemang. Våga gå rakt på sak och be läsaren att gilla om de uppskattar inlägget. Eller fråga om de vill addera något till listan du skrivit. Chansen att skapa engagemang ökar betydligt om du ber om det.

Konkreta tips - undvik fluff
Var inte fluffig, var bjussig istället. Teorier i all ära, men om det är något som verkligen skapar värde så är det när tipsen är konkreta. Om du skriver tips om hur någon kan bli en bättre säljare, hur man kan använda din produkt eller vad som helst, ge handlingskraftiga tips som läsaren faktiskt kan applicera i sin vardag direkt.

På det här sättet kan läsaren använda dina tips, och när de ser att det faktiskt ger resultat, kommer ditt rykte stiga, eftersom du bevisar att du vet vad du pratar om.

Till exempel:

💎 Byt ut “Studera säljtekniker” till “Läs de här 4 böck- erna de kommande 45 dagarna och skriv ner en sak från varje kapitel”.

💎 Byt ut “Skapa nyfikenhet i dina rubriker” till “Din rubrik måste innehålla x, x, x och x för att skapa nyfikenhet”

Det här tipset är kanske det bästa i hela guiden, just eftersom väldigt få applicerar det. Om du är konkret, samtidigt som dina konkurrenter pratar mycket om teorier och fluff, har du chansen att framstå som den mest kunniga och värdeskapande.

6. Contentidéer

Som avslutning vill vi bjuda på ett par content-idéer för att kickstarta ditt skapande. Det här är idéer som du kan återanvända och som kommer att boosta ditt varumärkesbyggande.

Bjud på tips
Alla vill ha tips som man snabbt kan applicera på sitt eget liv. Det bevisar ditt kunnande och är ett lätt sätt att skapa värdefullt innehåll.

Exempel:
“7 appar som höjer din produktivitet”
“Den perfekta ämnesraden för att öka öppningsgraden på dina mail”
”3 säljknep som ökar din försäljning”

Dela en erfarenhet
Här kan du använda dig av kraften i storytelling och berätta en historia som din målgrupp kan dra lär- dom från. Genom att berätta om något du har varit med om, blir det också ett säljknep, eftersom det säljer in din erfarenhet, vilket gör att din målgrupp kommer att lita på att du kan göra ett bra jobb.

 Exempelrubriker:
“Jag testade den här tekniken i 7 dagar, och det här hände..”
“Jag brukade vara lat och ur form, och idag kan jag bänkpressa 150 kg och är piggare än någonsin”

Höj någon
Här har du chansen att höja någon av dina anställda, någon kompis eller familjemedlem eller någon du träffar på via yrkesvägen i vardagen. Berätta gärna om något de har gjort som är inspirerande, så att andra kan ta till sig av det den har gjort. Inte nog med att det gör personen du höjer lyckligare, du framstår också som en empatisk person man gärna omger sig av. Och man köper av personer man gillar.

Dela en framgång
Var inte rädd för att skryta. Att berätta om sina framgångshistorier är ofta inspirerande och kan hjälpa andra att våga ta nästa steg i sin egen karriär. Plus att det höjer din kredibilitet, och fler kommer att vilja köpa det du erbjuder.

Avslutningsvis
Om du följer den här guiden till punkt och pricka, kan vi garantera att du kommer att börja generera affärer via LinkedIn. Och du kommer även att ha ett personligt varumärke som aldrig kommer att försvinna, som du har byggt från grunden, och som kommer att hjälpa dig vad du än väljer att göra i framtiden. Om du börjar idag, kommer du att tacka dig själv om ett år.

Ta del av mer kunskap från Smarkit Agency:

Bloggartikel: Hur skapar jag en lönsam social media annons-strategi?

Guide: Skapa en attraktiv företagssida på LinkedIn

Bloggartikel: Vad är social engagement?


En byrå för dig med stora tillväxtmål

Vi hjälper dig att få igång tillväxtmotorn i din verksamhet genom konkreta och operativa marknadsinsatser som gör skillnad på sista raden. Vi vill att du ska få mer pengar tillbaka än du investerat i marknadsföring och försäljning. Vi kallar det Growth by Smarketing.

Vi vill ändra sättet du ser på marknadsföring

Från ren kostnad till en viktig del i din försäljningsstrategi. Vi gör det genom att fokusera på dina människor, processer och system. Och ja, precis i den ordningen. Kontakta oss så berättar vi mer.