Inbound marketing

Inbound marketing

Inbound marketing är ingen trend längre utan en etablerad strategi för att attrahera, engagera och få nya kunder via nyttjande av digitala kanaler. Det handlar om att kombinera aktiviteter online och offline för att stötta kunden i den digitala köpresa de går igenom.

Varför  inbound marketing?

Att arbeta med inbound marketing är att arbeta kundcentrerat - på riktigt. Om du vill finnas där för kunden både digitalt och analogt så är inbound marketing rätt strategi för dig. Men myterna är många. Vissa tror att inbound marketing är en mirakelkur som kommer att lösa alla utmaningar kring tillväxt. De tror att varma leads kommer att strömma in. Så funkar det inte.

Läs vår öppna guide: Vad är inbound marketing?

Så hjälper vi dig med inbound marketing

På Smarkit hjälper vi dig att planera och implementera en inbound strategi fullt ut. Det kan vara allt från att sätta en marknadsstrategi och plan till operativa aktiviteter som kampanjer, content, social media etc. Vi stöttar våra kunder i interimsroller under längre tid såväl som enskilda insatser. Det kan innebära;

  • Interims-roller inom marknad så som marknadschef, digital specialist, social media manager, copywriter etc. 
  • Planering och genomförande av inbound marketing-kampanjer för att driva trafik och öka antalet kvalitativa leads.
  • Workshops för att sätta samarbetet mellan sälj och marknad i väggarna - på riktigt. 
  • Målgruppsanalys och content-mapping för att kunna skriva rätt innehåll till rätt person och i rätt tid. 
  • Content strategi & produktion så som artiklar, bloggar, guider, case, social media copy etc. 
  • Social media strategi & operativ hantering av era viktigaste kanaler. 
  • Support och operativt stöd med marketing automation (HubSpot främst, men även andra verktyg)
  • Annonsering och rapportering


Så lyckas du med inbound marketing!

För att lyckas med inbound marketing behöver du lägga tid och kraft på att göra förarbetet och veta din målgrupps utmaningar och möjligheter. I grunden handlar det om att skapa värde för din målgrupp hela tiden – precis som i all annan modern försäljning. 

För oss på Smarkit är inbound marketing en viktig del i säljprocessen, där vi förtjänar kundernas uppmärksamhet och relation istället för att störa oss till den, eller köpa den. Vi tror på kraften i förtroende och engagemang!

Datadriven marknadsföring

Dagens teknik har gjort det möjligt att ständigt ligga ett steg före när det gäller kundens resa i våra digitala kanaler. Du kan ha riktigt bra koll på dina kontakter och de konton du vill jobba med. Allt ifrån att få information om när ett företag rekryterar, när de flyttar till nytt kontor och om de nyligen tagit in investeringar till att se vad de kommenterar på social media och varför. 

Teoretiskt sett är det enkelt för både sälj och marknad att kontakta potentiella kunder precis vid rätt tillfälle och dessutom ta kontakt med rätt beslutsfattare. Tyvärr är datadriven sälj och marknad något som många pratar om idag, men det är relativt få som nyttjar dess fulla potential. Vi tror att du kan skapa fler affärer än någonsin genom rätt användning av data och inbound marketing. 

Boka en konsultation