Inbound marketing

Inbound marketing

Inbound marketing är en strategi för att attrahera, engagera och generera kunder med hjälp av digitala kanaler. Du skapar innehåll för din målgrupp i syfte att utbilda och hjälpa dem i sin köpresa. Det handlar om att bygga upp ett förtroende hos kunderna. Dagens köpare, både inom B2B och B2C, vill inte höra er säljpitch – de vill lösa sitt problem. De vill veta att ni förstår deras affär och se hur ni på riktigt kan hjälpa dem med sin utmaning.

De flesta av våra kunder har någon av dessa utmaningar när vi påbörjar samarbetet:

  • De har stora tillväxtmål och vill att marknad ska generera fler affärsmöjligheter.  
  • Sälj och marknad är inte samspelta.
  • De genererar inte tillräckligt många kvalitativa leads.
  • De lyckas inte konvertera leads till faktiska affärer.

Allt vi gör inom sälj och marknad borde handla om kunden. Därför utgår inbound marketing alltid ifrån kundens behov och köpresa. Genom att sticka ut och förtjäna kundernas uppmärksamhet förtjänar ni även deras förtroende. De företag som verkligen förstår sina kunders utmaningar och möjligheter bäst och på ett uppriktigt sätt guidar dem fram till den bästa lösningen kommer att vinna både förtroendet och affären.

Inbound som strategi är anpassad till det moderna köpbeteendet. Väl genomfört skapar inbound långsiktiga och lönsamma kundrelationer. Det är just därför det är så framgångsrikt!

Inbound marketing är rätt strategi för dig som:

  • är redo att börja jobba kundcentrerat på riktigt och möta den moderna kundens köpbeteende i alla digitala kanaler
  • letar efter ett sätt att effektivisera er sälj- och marknadsprocess
  • vill generera fler och mer kvalitativa leads som blir till nya kunder
  • insett att kunderna är er viktigaste kanal för marknadsföring och vill skapa ambassadörer för ert varumärke (här är inbound-modellen oslagbar)
  • vill växa genom att hjälpa era kunder att växa

Inbound är inte rätt strategi för dig som letar efter en ”quick fix”. Det är inget för dig som vill dra in några snabba affärer som ser bra ut på kort sikt. Inbound är en långsiktig strategi som ställer om organisationens sätt att se på sin marknadsföring, försäljning och på sina kunder. Du kan vara lugn, det är inte så krångligt som det låter, men det är ett skifte i mindset. Och de positiva effekterna som inbound har på din försäljning och på nöjda kunder är värt den resan 100 gånger om!

Läs vår öppna guide: Vad är inbound marketing?

Så hjälper vi dig med inbound marketing

På Smarkit hjälper vi dig att planera och implementera en inbound-strategi fullt ut. Vi kan ta rollen som er förlängda marknadsavdelning som driver inbound-arbetet framåt, eller så är vi med och stöttar er i början på er resa så att ni kan sedan kan ”flyga solo”. Självklart finns vi även med er för enskilda insatser eller som stöd och bollplank när det behövs.

Vårt samarbete kan exempelvis innebära:

  • Förlängd marknadsavdelning
    Vi driver er inbound marketing-strategi från start och framåt, eller startar upp den för att sedan låta er ta över arbetet. Vi kan gå in i interims-roller för att backa upp med den kompetens som ni behöver, t.ex. som marknadschef, digital specialist, marketing automation specialist, social media manager eller copywriter.

  • Inbound marketing kampanjer
    Vi planerar och genomför riktade inbound-kampanjer med specifika mål, t.ex. att öka antalet kvalitativa leads till säljarna. I en kampanj ingår vanligtvis komponenter som content, formulär, landningssidor, social media, automatiserade e-postflöden samt analys av resultat.
  •  Smarketing workshop 
    Vi genomför en eller flera workshops hos er med syftet att öka samarbetet mellan sälj- och marknadsavdelningen, även kallat smarketing. Det kan exempelvis handla om att sätta sälj- och marknadsprocessen på plats, definiera begrepp så att alla pratar samma språk, sätta gemensamma mätetal samt en process för uppföljning och bearbetning av leads (lead nurturing). ). Här kan du läsa om varför det är superviktigt för er inbound strategi.

  • Kartläggning av målgrupp och köpresa
    Vi tar fram era buyer personas och analyserar deras köpresa för att kunna producera rätt innehåll, till rätt person i rätt tid och kanal i deras köpresa. Här kan vi även genomföra en så kallad content audit på ert befintliga innehåll och leverera en analys på vilken typ av innehåll som behöver tas fram. Vi hjälper er att definiera och dokumentera era målgrupper och den digitala köpresan.

  • Content-produktion
    Vi tar fram en content-strategi och producerar innehåll för att möta era kunder i deras köpresa. Allt är anpassad efter målgrupp och sökfraser och syftar till att svara på kundernas frågor. Det ska vara lätt att läsa om och köpa era tjänster och produkter. Exempel på content är artiklar, guider, kund-case, e-post och nyhetsbrev samt texter till sociala kanaler för att nämna några.

  • Social media management
    Vi tar fram en strategi för era sociala kanaler (om det inte redan finns), publiceringsplanering samt skriver innehåll utifrån fastlagd plan. Kontinuitet är otroligt viktigt för att lyckas i dina sociala kanaler.

  • Marketing automation och HubSpot-support
    Vi stöttar ert arbete med marketing automation i HubSpot (eller annan plattform som ni redan arbetar med) så att ni får ut maximalt värde från systemet och er investering. Vi är proaktiva och levererar förslag på optimering och utveckling av arbetet kontinuerligt. Vi tror att allt kan optimeras om du arbetar datadrivet.

  • Digital annonsering
    Vi tar hand om er annonsering på Google Ads, LinkedIn, Facebook och Instagram. Vi utformar annonserna, ansvarar för budget och konverteringsoptimering


Hör gärna av dig

Vi älskar att prata om försäljning och marknadsföring! Så, vi vill gärna höra ifrån dig och veta mer om vilka utmaningar just du står inför. Vi är bara ett kontaktformulär bort. Don’t be a stranger ;)

Boka en konsultation