Ökade försäljningen med 300% - Så gick Black Cat från litet bolag till skalbart företag

Hur får man ett litet bolag att växa snabbt? Med smart datadriven marknadsföring, SEO-anpassat content och 100% fokus på kunden. Så här påbörjade Black Cat Boards sin snabba tillväxtresa som har lett till 300% ökad försäljning.

För snart sju år sedan valde Jonas Palm, VD för Black Cat Boards, att satsa på sin passion för vattensporter och outdoor-upplevelser. Han grundade bolaget Black Cat Boards som special-designar SUP-brädor (Stand Up Paddle) anpassade efter Nordens speciella natur.  


Black Cat Boards hade en engagerad målgrupp redan från start, då den praktiska och riktigt snygga produkten tilltalar både småbarnsfamiljer och äventyrare. Men trots den trogna kundkretsen hade de svårt att expandera.

- Vi var ett jättelitet företag med väldigt bra produkter, berättar Jonas. Men jag är ingen marknadsföringsexpert. Vi behövde en långsiktig strategi och en ny digital plattform för att öka vår tillväxt. 

Genom att arbeta med sin marknadsföring tillsammans med Smarkit Agency, ökade Black Cat Boards sin försäljning med hela 300% på ett år.  

Hur gör man en sådan tillväxtresa? Vad krävs och vad har de mött för utmaningar under året? 

Utmaningen: Strategisk och affärsdriven marknadsföring 

Det första steget var lanseringen av en ny SEO-anpassad och responsiv webbshop.  

- Efter bara några veckor hade Smarkit Agency tagit fram en plan med de funktioner som behövdes för en användarvänlig och smart hemsida. Sedan tog det inte lång tid innan en webbyrå kunde sätta upp sidan och lansera den, berättar Jonas. 

 Nästa steg var att implementera en tydlig marknadsstrategi samt en strategi för sociala medier. Det skulle lägga grunden för Black Cat Boards tillväxtresa. Målet var att skapa en stark relation till målgruppen samtidigt som den långsiktiga kommunikationsplanen hjälpte dem att expandera på marknaden.  

För att engagera den trogna kundbasen startades ett särskilt forum för Black Cat-användare. Det bidrog till att stärka varumärket och öka den organiska trafiken. Forumet blev ett aktivt Community där kundernas bilder även har skapat engagemang i Black Cat Boards egna digitala kanaler. 

För att expandera på marknaden och öka konverteringen använde Smarkit Agency riktad digital annonsering via Google Ads och Facebook Ads. Samtidigt påbörjades även arbetet med e-postmarknadsföring och nyhetsbrev. 

Vi såg verkligen resultat direkt! Med de här marknadsinsatserna tog försäljningen fart på riktigt, berättar Jonas. 

Mätbara resultat från marknadsföringen  

Med hjälp av Smarkit Agency och systerbolaget Smarkit Insights implementerades även ett system för kraftfulla analyser. Genom att mäta resultatet har vi hela tiden haft en klar översikt över vad som genererar engagemang och försäljning.  

Den informationen är nu grunden för optimering, prognoser, produktutveckling och marknadsföringsinsatser. Det gör att vi är data-drivna fullt ut. 

- All data som vi samlar in och analyserar ger oss nya insikter, berättar Emma Leinerdal, Digital strateg på Smarkit Agency och ansvarig för Black Cat Boards. Det gör att vi kan fortsätta stärka Black Cat Boards varumärke med mer träffsäker och datadriven marknadsföring. Vi kan förse kunderna med de produkter de önskar utifrån tidigare aktiviteter. Det ger verkligen resultat.  

”Den enorma tillväxten hade inte varit möjlig utan Smarkit Agency” 

Black Cat Boards försäljning ökade med 300% på ett år, och med tillväxten kom nya utmaningar. Ett expanderade bolag behöver verktyg för att vara skalbart och kunna möta en växande efterfrågan.

- I kritiska situationer har Smarkit Agency alltid funnits där med rådgivning och stöd. Det har hjälp mig att oss lösa problemen direkt. Jag har haft svårt att lita på konsulter tidigare, men deras team är verkligen våra klippor, menar Jonas. 

Med en tydlig marknadsplan, ett operativt system och en fungerande webbshop kan de nu planera för framtiden. Idag ser Black Cat Boards fram emot en ökad tillväxt på 300% per år, under kommande tre år. Och de vet att de inte står helt själva under resans gång. 

- Det hade varit omöjligt för oss att expandera utan Smarkit Agency. Nu har vi en hållbar taktik och en långsiktig strategi. Det är helt nödvändigt för tillväxten. Jag kan verkligen rekommendera Smarkit, för oss har det varit positivt från dag ett. En riktigt bra investering. 

Jonas tre tips för ett skalbart företag: 

  1. Lös problemen snabbt. Har du identifierat ett problem, lös det på en gång så att de inte växer sig större. Det blir snabbt väldigt kostsamt för ett växande företag att strunta i saker som skaver. 

  1. Var inte rädd för förändringar. Men gör inte för många ändringar i olika systemn samtidigt. Ta en förändring i taget så att du kan säkerställa att det fungerar. Det gör att övergången kan ske mer smidigt.   

  1. Din tillväxtresa måste ske i alla delar av bolaget. Logistik, marknadsföring och branding behöver dra jämnt. En kan inte släpa efter medan de andra gasar. När du har en bra produkt, bra logistik och bra marknadsföring – då kan inget stoppa dig.  

    Jonas Palm, grundare och VD, Black Cat Boards.

% ökad tillväxt på ett år

Det hade varit omöjligt för oss att expandera utan Smarkit Agency. Nu har vi en hållbar taktik och en långsiktig strategi. Det är helt nödvändigt för tillväxten. Jag kan verkligen rekommendera Smarkit, för oss har det varit positivt från dag ett. En riktigt bra investering. 

Är du intresserad att få hjälp med din marknadsföring? Hör av dig så tar vi en kaffe :)